Algoritme

Wat is een Algoritme?

De laatste tijd hoor je niks anders dan "het algoritme", het komt zelfs voor in de reclame op radio en televisie. Maar wat is het nou precies?

Technisch uitgelegd is een algoritme een eindige reeks van instructies die vanuit een gegeven begintoestand naar een einddoel leidt.

Het is een technologie die bepaald wat jij te zien krijgt op het wereld wijde web en op de sociale media platformen. Aan de hand van jouw zoekgedrag, wat je bekijkt, liked en waar je op reageert wordt jouw algoritme samengesteld. Iedereen heeft een ander algoritme, het kan dus zo zijn dat jij iets anders ziet dan je vriend of vriendin.

Hoe werkt het?

Hoe werkt het dan precies?

Een algoritme is eigenlijk Machine Learning.
Het platform gebruikt Kunstmatige Intelligentie om de inhoud van foto's en video's te kunnen bepalen om je zo meer gerelateerde content te kunnen laten zien.
Het verzameld informatie aan de hand van jouw gedrag, data van waar jouw interesses liggen. Je krijg steeds meer onderwerpen te zien die binnen jouw interesses liggen. Dit gebeurd puur om jouw langer op het platform te houden, hoe langer jij blijft, hoe meer hun kunnen verdienen.

Waar kom je het tegen?

Waar kan je het algoritme tegen komen?

In het begin noemde ik het wereld wijde web en sociale media maar je komt het op veel meer plaatsen tegen. Netflix, Videoland, Spotify, Youtube, Gmail, Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, Albert Heijn, Jumbo, ze maken allemaal gebruik van jouw interesses.

Ik zal je een paar voorbeelden geven:
- Je zoekt op internet naar een blokhut, vervolgens zie je overal reclames opduiken op het internet over blokhutten.
- Op Videoland staat een categorie "misschien ook  interessant voor jouw", bepaald aan de hand van je eerder bekeken films of documentaires.
- Spotify laat af een toe een muzieklijst aan je zien met muziek waarvan ze denken dat jij die leuk vind.
- Albert Hein past de persoonlijke bonus aan op je eerder gekochte producten.

Allemaal voorbeelden van hoe een algoritme word bepaald en ingezet.

algorithm, mockup, pictures-3859549.jpg

Hoe bepaald het algoritme waar jouw interesses liggen?

De kunstmatige intelligentie (afgekort KI) kijkt naar diverse factoren om te bepalen waar jouw interesses liggen om vervolgens content aan jouw te laten zien waardoor de kans bestaat dat je langer op het platform blijft.

Door de zoekfunctie op het platform te gebruiken geef je al aan waar je naar op zoek bent, maar dat is niet het enige waar de KI jouw interesses uit haalt.
De KI monitort naar welke content je kijkt, waar je op reageert, welk bericht een like krijgt, wie je het meest bezoekt en hoe lang je naar een video kijkt, of je een DM stuurt, door wie je getagd wordt.

Al jouw online gedrag wordt gebruikt om te bepalen waar jouw interesses liggen. Daarop wordt weer handig ingespeeld door jouw berichten te tonen die binnen je interesses vallen.
Jouw gedrag bepaald ook wie jouw berichten te zien krijgen. De mensen waar jij het meeste online contact mee hebt krijgen jouw berichten als eerste te zien.

Als mijn uitleg niet helder genoeg is of als je de technische kant ervan wil weten kan je hier kijken.

Voor andere interessante onderwerpen verwijs ik je naar mijn homepage

 

Deel het bericht gerust

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.