Goede voornemens

Goede voornemens

Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen en om je heen zie je iedereen zijn goede voornemens in de praktijk brengen. Buiten zie je heel veel mensen joggen, wandelen, skeeleren en sporten. Op het werk vragen diverse collega's wat mijn goede voornemens zijn voor 2022. Vroeger had ik wel wat goede voornemens, de gebruikelijke. Beetje afvallen, meer sporten, gezonder eten en minder snoepen. Maar als het jaar dan weer om was en ik terug keek naar de goede voornemens kon ik alleen maar concluderen dat ik er niets van gebakken had.

Over het hele jaar schommelde mijn gewicht maar mijn streefgewicht heb ik nooit gehaald. In het begin van het jaar was ik goed begonnen met sporten, dat was al snel voorbij en dan moest ik mezelf vaker een schop onder de kont geven om weer opnieuw te beginnen. Maar regelmaat erin krijgen lukt me niet, zelfs niet als ik het in mijn agenda zet.
Gezonder eten is redelijk gelukt, maar minder snoepen blijft heel erg lastig. Wij houden erg van zoete lekkernijen en taart afslaan op een verjaardag moet ik nog steeds leren.

Waarom lukt het niet om ze vol te houden?

Goede voornemens mislukken vaak omdat we de verkeerde keuzes maken. De goede voornemens zijn te groot, onhaalbaar en niet realistisch. Doordat we de verkeerde doelen stellen is een goed voornemen gedoomd te mislukken. Denk niet te groot maar verdeel je doel in kleinere stappen. Dit maakt het realistischer en vergroot de kans van slagen.

Enkele voorbeelden

Door je goede voornemens realistisch te maken houdt je het beter vol. Ik zal je wat voorbeelden geven zodat je er zelf mee aan de slag kan.

Afvallen
Wil je in het nieuwe jaar afvallen, dan is het doel afvallen te groot.
Maak hier een haalbaar doel van en zeg hoeveel je denkt te kunnen afvallen in een maand.
Denk ook goed na hoe je dit wil gaan doen, het gaat niet vanzelf.

diet, slim down, food-3307881.jpg
zumba, party, marathon-4333580.jpg

Meer sporten
Dit is een mooi voorbeeld van een goed voornemen, maar als doel niet realistisch, te groot en onhaalbaar.
Denk na welke sport je wil gaan doen, hoe vaak en kijk of het in je agenda past.
Kies een sport die je leuk vind.

Als je geen of weinig sport deed is het niet realistisch om 3 of 4 x per week te willen gaan trainen, dat houdt je simpel weg niet vol.
Ook de lengte van de training of de intensiteit kan ervoor zorgen dat je na een maand al bent afgehaakt.

Begin rustig aan en zorg dat je daar regelmaat in krijgt.
Als dat goed gaat en je er plezier in hebt kun je het langzaam gaan uitbreiden.

Gewoontes afleren

Het afleren van gewoontes is heel erg moeilijk en dit duurt lang. Hier moet je de tijd voor nemen om het te laten slagen. Het is dus geen goed idee om als goede voornemen van jezelf te eisen dat je die gewoonte snel afleert.

Denk bijvoorbeeld aan nagelbijten, roken, of snoepen.
Een gewoonte is aangeleerd gedrag en iedereen weet dat je dat niet zomaar kan afleren, dit vergt tijd, geduld en een ijzeren discipline.

Maak je goede voornemens haalbaar.

Maak voor jezelf duidelijk wat je precies wil bereiken.
Hoe je denkt dat te gaan doen, maak een goed plan.
Begin in kleine stappen.
Neem niet teveel goede voornemens.

Om een goede planning te maken heb ik een aparte blogpost geschreven,
wil je weten hoe je dat doet kijk dan hier.

 

Heb jij goede voornemens? Hoe zorg je ervoor dat ze haalbaar zijn?
Laat het me weten in de reacties.

Deel het bericht gerust

2 reacties op “Goede voornemens”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.