Immuunsysteem

Hoe kan je jouw immuunsysteem een boost geven?

gezondheid, fruit, slank, immuunsysteem

Iedereen weet dat het belangrijk is om goed voor je lichaam te zorgen. Zeker in deze rare tijd met al die varianten van het corona virus is het super belangrijk dat je daar goed op let.
Maar wat kan je zelf doen om je immuunsysteem een boost te geven?

Wat kan je zelf doen?

Er zijn een aantal dingen die je zelf aan kan pakken om een goed immuunsysteem te behouden. Er bestaat geen wondermiddel wat je éénmalig kan innemen, je immuunsysteem moet je opbouwen en blijven onderhouden.

De belangrijkste punten zijn;

  • Gezonde voeding
  • Sporten
  • Een gezond BMI
  • Goede hygiëne
  • Weinig stress
  • Voldoende slaap

Gezonde voeding

Om je immuunsysteem op pijl te houden is gezonde voeding essentieel. Zorg ervoor dat je gezonde voedingstoffen binnen krijgt en dat je gevarieerd eet. Zo krijg je alle voedingsstoffen binnen die je lichaam nodig heeft.

Eet vooral veel verse groente en fruit om genoeg vitaminen en mineralen binnen te krijgen.
Kook groente niet te lang door, hoe langer het kookt hoe minder vitaminen er overblijven.
Sommige groenten kan je prima rauw eten, denk aan wortels, paprika, tomaat, bleekselderij, sla.

Sporten en bewegen

Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat het heel belangrijk voor je lichaam is om voldoende te bewegen. Beweging en sport zorgt voor een goede doorbloeding, gezonde bloedvaten en een goed immuunsysteem.

Sporten en bewegen zijn twee aparte dingen.
Met sporten ben je een korte tijd intensief bezig, gaat je hartslag even flink omhoog en ga je meestal zweten en hijgen.
Denk dan bijvoorbeeld aan voetballen, hardlopen, tennissen, hitt training, fitness, enz.

Bewegen doen we de hele dag, het meeste gaat automatisch zonder dat je er erg in hebt.
Je loopt naar de toilet of het koffieapparaat, je gebruikt je armen en handen om dingen te pakken, je loopt de trap op, enz.

Probeer elke dag minimaal 30 minuten te bewegen.
Dan bedoel ik niet dat je een extra keer naar de koelkast loopt, nee........ ga even lekker naar buiten om een wandeling te maken.
De frisse buitenlucht is ook nog eens goed voor je immuunsysteem, zo krijg je veel zuurstof binnen.

Je hebt niet veel nodig om te sporten er is genoeg mogelijk met weinig hulpmiddelen.

Normale BMI

Wat wordt er bedoeld met een normale BMI?
Je BMI (body mass index) is een internationale maatvoering om te berekenen of je een gezond gewicht hebt ten opzichte van je lengte.

Hoe kan je de BMI berekenen?
Deel je gewicht (alleen de hele kilo's) door het kwadraat van je lengte (in meters). Een kwadraat is een getal dat je vermenigvuldigd met hetzelfde getal.

Voorbeeld: 65 kilo gedeeld door 1.70x1.70 = 22,5
Als je dus 65 kilo weegt en 1.70 lang bent zou je gezonde BMI 22,5 moeten zijn.

Hygiëne

Hygiëne is altijd belangrijk, hoe beter jij op je hygiëne let hoe minder kans je hebt om met veel bacteriën in aanraking te komen.
Maar bacteriën heb je ook nodig om afweer op te bouwen, je lichaam zal daartegen vechten en daardoor bouw je een goede afweer op.

Wees dus niet te streng tegen je kinderen, laat ze de wereld ontdekken en een weerstand opbouwen.
Ieder kind heeft wel eens zand in zijn mond gestopt, iets van de grond gegeten of samen een broodje of gebakje gedeeld.

Een te schone omgeving verzwakt je immuunsysteem juist.

Stress

Stress is slecht voor je lichaam en geest, probeer dus zo min mogelijk stress te hebben.
Ik weet dat het makkelijk gezegd is maar stress doet heel veel met je lichaam, het kan je zelfs ziek maken.

Veel stress zorgt ervoor dat je immuunsysteem omlaag gaat waardoor je vatbaarder bent voor virussen en bacteriën. De kans dat je ziek wordt is dan veel groter.

Slaap

Slaap is heel erg belangrijk voor je lichaam, in rust kan het namelijk herstellen.
Het wordt aanbevolen om 8 uur slaap per nacht te nemen.

Bij te weinig slaap gaat je concentratievermogen achteruit, wordt je labieler, ervaar je meer stress, krijg je minder energie, wordt je stofwisseling slechter en gaat je immuunsysteem achteruit.

Probeer je rust te pakken, je lichaam heeft het echt nodig om jouw gezond te houden.

Let jij op je gezondheid en wat doe jij om je immuunsysteem op peil te houden?
Laat het me weten in de reacties, misschien kan ik er nog wat van leren.

Deel het bericht gerust

2 reacties op “Immuunsysteem”

  1. Je mindset veranderen. We hebben het wel eens over dat programma “mindfuck” gehad, en in hoeverre de mens te beïnvloeden is via het brein. Is het alleen de wereld buiten jezelf die jou beïnvloed, of doe je het onbewust ook zelf. Of is het een combinatie van beide.
    Als je beter kunt worden door een placebo, is het dan ook niet mogelijk om jezelf ziek te denken? Bewust of onbewust door bijvoorbeeld informatie die je dagelijks oppikt, en die ervoor zorgt dat je sneller vatbaar wordt voor allerlei kwaaltjes, ondanks het goede voedsel dat je tot je neemt, de dagelijkse meditatie, de hygiene, en het ont-stressen. Ik ben daar regelmatig mee bezig, gewoon kijken bij mezelf wat voor invloed gedachten hebben op de pijnen, kwaaltjes en gevoelens die ik voel. Ik vind het boeiende materie, de mens en zijn gedachten, en waartoe die gedachten allemaal in staat zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.