Vlieg eens op

Opvliegers........pfffff

Iedereen heeft er wel eens van gehoord, opvliegers. Maar wat is het eigenlijk en is er iets aan te doen?

Opvliegers hebben te maken met een verandering van de hormonen in de menopauze, de overgang.
Je hersenstam regelt de temperatuur van je lichaam, maar omdat het hormoon oestrogeen afneemt in de overgang krijg je te maken met opvliegers. Je hersenen krijgen verkeerde signalen waardoor het denkt dat je oververhit bent. Een natuurlijke reactie van je lichaam zet je bloedvaten wijd open om die warmte kwijt te kunnen met als gevolg dat je gaat zweten en het enorm warm hebt. Dit proces is de opvlieger. Zodra de warmte weg is denken je hersenen dat je temperatuur te laag is en kan je het koud krijgen, soms tot rillen aan toe.

Een opvlieger is een warmteaanval en geeft het gevoel dat je koorts hebt, je krijgt het heel warm, gaat transpireren en je wordt rood. Je kan ook last krijgen van duizeligheid of hartkloppingen.

Hoe lastig zijn opvliegers?

Mensen die geen opvliegers hebben weten niet hoe vervelend de opvliegers zijn en hoeveel impact ze hebben op je dagelijkse leven. Een opvlieger is meer dan het alleen maar heet hebben.

De één heeft er meer last van dan de ander en ook de heftigheid kan enorm variëren. Bij mij komen de opvliegers in golven, ik heb een periode hevige opvliegers en dan weer een langere periode helemaal nergens last van.

Opvliegers hebben invloed op de dingen die je doet op een dag, maar ook op je nachtrust en je humeur.
Door het nachtelijk zweten ben je regelmatig wakker, als dit lang aanhoud kom je slaap tekort wat weer uitmond in prikkelbaarheid.
Je bent sneller aangebrand, kan minder hebben en irriteert je sneller aan kleine dingen.
Je wil zo min mogelijk inspanningen doen omdat je het al warm genoeg hebt. Sporten bijvoorbeeld, daar had ik echt geen zin, terwijl sporten juist verlichting kan geven.

Dit alles heeft invloed op je leefomgeving en je werk.
Sommige mensen hebben er alle begrip voor, anderen zullen je een aansteller vinden.
Vroeger toen mijn schoonmoeder last had van opvliegers dacht ik zelf ook "doe normaal, zo erg kan het niet zijn". Tot je zelf in die situatie zit, nu kan ik alleen maar medelijden hebben en snap ik héél erg goed hoe zij zich toen heeft gevoeld.

Dingen die opvliegers kunnen triggeren

Je staat er misschien niet bij stil, maar er zijn diverse dingen die een opvlieger kunnen uitlokken. Door alleen al op je voeding te letten kan je verlichting van de klachten bereiken. Als je er erg veel last hebt van de opvliegers is het beter een aantal dingen die hieronder staan te verminderen of vermijden. Kijk wat bij jouw werkt, het is voor jouw eigen bestwil.

  • Koffie en thee
    Deze drankjes bevatten cafeïne wat een opvlieger uitlokt.
  • Pittig eten
    Pittige kruiden zoals peper, sambal, wasabi kan je beter in mindere mate gebruiken.
  • Stress
    Het is makkelijk gezegd, maar probeer stress te vermijden.
    Bij stress komt er meer adrenaline vrij.
  • Suiker
    Deze zal je niet zo snel verwachten, maar probeer zo min mogelijk suiker te eten, dit lokt ook de opvlieger uit.
  • Witmeel producten
    Brood, Pizza, Pasta's bevatten veel witmeel.
  • Alcohol
    Door alcohol krijg je het warmer, dat wil je nu juist niet.
  • Roken
    Versterkt de frequentie en hevigheid van de opvliegers.
red clover, flower, plant-1662601.jpg

Wat kun je eraan doen?

Je kan denken dat het erbij hoort en neemt de opvliegers voor lief. Maar als het je leven beheerst en de frequentie en sterkte van de opvliegers heftig zijn wil je er graag iets aan doen, geloof me maar.

Er zijn 2 wegen die je kan bewandelen om de klachten te verminderen.
1. Je kan via de huisarts beginnen met medicijnen, de meeste bevatten hormonen en als je die langere tijd gebruikt kunnen daar risisco's aan vast zitten.
2. Je kan met natuurlijke supplementen de klachten verminderen.
3. Je kan bepaalde voedingsstoffen eten en drinken die een gunstig effect hebben.

Als je bij de dokter bent kan je kiezen om weer aan de pil te gaan, dan krijg je genoeg oestrogeen binnen.
Of bijvoorbeeld voor een spiraaltje kiezen, deze regelt ook je hormoonbalans.
Bespreek met je arts welke voor en nadelen de diverse hormoonkuren hebben en wat dat met je gezondheid doet. Het gebruik van hormonen is niet helemaal zonder risico's, laat je daarom goed informeren.

Supplementen

Bij gebruik van supplementen op natuurlijke basis zijn de risico's vele malen kleiner, echter is de sterkte wel minder dan een hormoonkuur. Je zal wat meer geduld moeten hebben.
In veel supplementen zitten isoflavonen uit planten, deze horen tot de groep Fyto-oestrogenen.
Er zijn diverse supplementen die een bijdrage kunnen geven aan de hormoonhuishouding in je lichaam. Het is alleen wel lastig om het juiste supplement te vinden wat bij jouw lichaam past. Wat bij de één helpt kan bij een ander weinig tot geen effect hebben, je zal het dus moeten uitproberen. Het is zeker de moeite waard.

Omdat er aan mijn moeders kant verschillende soorten kanker in de familie zitten wil ik het risico op geen enkele wijze lopen en heb ik ervoor gekozen om geen hormonen te willen slikken. Ik werk bij een webshop die vitamines verkoopt dus heb genoeg mogelijkheid om de verschillende soorten supplementen uit te proberen.
Aan de telefoon krijg ik vaak de vraag van klanten welk product nou het beste is, maar daar kan ik geen antwoord op geven omdat ieder lichaam anders is en ook anders erop reageert.

De meest gebruikte supplementen om de opvliegers te verminderen zijn;
Rode klaver
Soja isoflavonen
- Vitex
- Salvia
- Zilverkaars
Hop

Er bestaan ook gemixte producten die speciaal ontwikkeld zijn voor overgangsklachten. Daar zitten verschillende ingrediënten in die niet alleen voor opvliegers zijn maar bijvoorbeeld ook je gemoedstoestand of menstruatie aanpakken.
Onderzoek loont de moeite, kijk wat de meeste mensen gebruiken.

Sporten

Sporten blijkt een gunstige werking te hebben op de hoeveelheid en frequentie van de opvliegers.Nou snap ik dat je daar al helemaal geen zin in hebt, want van sporten krijg je het al warm zat en dan wil je niet ook nog een opvlieger krijgen tijdens het sporten. Als je regelmatig sport, en dat hoeft echt niet 5 keer in de week of super intensief, krijg je een betere doorbloeding.
Sporten helpt ook om een gezonder gewicht te krijgen, overgewicht zorgt voor heftigere opvliegers. Je doet er dus verstandig aan om een gezond BMI te hebben.

Voeding die verlichting kan geven

Voeding heeft veel invloed op de intensiteit en frequentie van de opvliegers. In bepaalde voedingsstoffen zitten Fyto-oestrogenen, dit zijn plantaardige hormonen. Door deze regelmatig te eten kunnen de opvliegers minder worden.

Fyto-oestrogenen zitten bijvoorbeeld in;

  • Amandelen, lijnzaad, zonnebloempitten en pompoenpitten
  • Sojaproducten
  • Luzernen, rode klaver, hop, engelenwortel
  • Volkorenproducten; haver, tarwe, rogge, mais, gerst
  • Kikkererwten, linzen, kidneybonen
  • Anijs, kruizemunt, zoethout

Andere voedingsmiddelen met een gunstige werking;

  • Wortelen, rabarber, broccoli, paprika, bloemkool, spruitjes
  • Yoghurt, kwark, karnemelk
  • Aardappelen
  • Peer, mango, perzik, appel, ananas
  • Natuurlijke suikers; honing, dadelsiroop, ahornsiroop, kandij
  • Sojaolie, zonnebloemolie, walnootolie, olijfolie
  • Haring, bokking, sprot, makreel
  • Eieren

Wist je dat....

Wist je dat mannen net zo goed last kunnen krijgen van opvliegers?
Omdat het testosterongehalte in het mannelijk lichaam daalt naarmate ze ouder worden, kunnen ze net zo goed last hebben van opvliegers. Het is wel zo dat mannen minder last hebben van opvliegers dan vrouwen omdat de verandering in de hormoonspiegel bij vrouwen groter is dan bij mannen.

Heb je last van andere vage lichamelijke klachten kijk dan eens hier, misschien herken je ze.

Deze blogpost bevat affiliate links, dit zijn links naar een andere website. Zodra je erop klikt en een aankoop doet ontvang ik er een kleine vergoeding voor.
Overigens link ik alleen naar websites en artikelen waar ik zelf 100% achter sta en waar ik zelf een artikel over wil schrijven.
Affiliate links zijn niet mijn hoofdverdiensten, ik heb een fulltime job, maar als ik achter het product sta is het wel fijn dat je een kleine vergoeding krijgt.

Deel het bericht gerust

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.