Verslaafd aan suiker

sugar, sweet, cubes-suikerklontjes

Suiker....wie is er niet groot mee geworden

Ben jij je ervan bewust hoeveel suiker je per dag binnen krijgt?
Wist je ook dat het bijna overal inzit?
En weet je dan ook onder welke namen dit goedje op de verpakking van producten wordt weergegeven?
Suiker is te vergelijken met drugs, pas op dat jij niet verslaafd aan suiker wordt.

Dat wist ik vroeger ook niet, maar de laatste jaren let ik erg op mijn voeding en ben ik veel bewuster van de ingrediënten die er in voedsel zitten. Omdat ik de keuze heb gemaakt zo min mogelijk dierlijke producten te eten omdat dat gezonder voor je lichaam is moest ik de etiketten van de producten wel gaan lezen. Dan kom je er pas achter wat ze daadwerkelijk in je voeding stoppen. Daar stond ik eigenlijk nooit bij stil.

Natuurlijk zitten er stoffen in die ervoor zorgen dat het product langer houdbaar is, maar dat er verschillende namen worden gegeven aan hetzelfde soort ingrediënt wist ik niet.
Ik heb geleerd dat de eerste 3 ingrediënten die er worden genoemd op het etiket van een product de stoffen zijn die er het meest inzitten. Het zal je verbazen dat suiker vaak in die eerste 3 ingrediënten genoemd worden.

Hoe slecht is suiker voor je lichaam?

Dat het eten van teveel suikers je dik maken dat hoef ik je niet te vertellen, dat weet iedereen. Maar te veel suiker doet veel meer met je lichaam.

- Minder energie;
Soms voel je dat je ineens heel moe wordt, vaak is dat na het eten van iets zoets. Je suikerspiegel daalt dan enorm, een suiker dip of hypo noemen we dat. Je gaat dan wat zoets eten en denkt weer energie te hebben. Maar in werkelijkheid vraagt je lichaam gewoon om meer suikers, jouw lichaam is verslaafd aan suiker.

- Gewicht neemt toe;
Suiker wordt omgezet in energie, maar wat je lichaam niet kwijt kan wordt door je lichaam opgeslagen als vet. Dit vet gaat vaak zitten op de buik, billen en heupen. Je kent de love handles of de muffin top wel, een typisch voorbeeld van teveel suikers.

- Hormonen raken in de war;
Je krijgt te maken met een hormonale disbalans. Hormonen zorgen voor de temperatuurregeling, de menstruatiecyclus, maar ook de zin in seks.

- Hersenen kunnen minder goed werken;
Je hebt moeite met concentreren, voelt je lusteloos, hebt de hele tijd trek in eten, bent onrustig of nerveus.

- Immuunsysteem wordt aangetast;
Deze wordt door de suiker ontregeld waardoor je last kunt krijgen van allerlei ontstekingen in je lichaam.

- Darmflora raakt in de war;
De slechte bacteriën in je darmen voeden zich met suikers en krijgen zo de kans om de overhand te nemen. Hierdoor gaat je weerstand naar beneden en kan je sneller ziek worden.

- Je mineraalbalans wordt verstoord;
De disbalans van je mineraalhuishouding zorgt ervoor dat calcium en magnesium niet goed meer worden opgenomen in je lichaam.
Deze mineralen zijn belangrijk voor het behoud van stevige botten.

- De kans op ziektes wordt vergroot;
Denk dan aan diabetes type 2, hart- en vaatziekten, borst- en darmkanker, aderverkalking en hoge bloeddruk.

Waar zit suiker in terwijl je het niet verwacht

Het is niet zo gek dat we verslaafd aan suiker zijn geraakt, doordat het overal in gestopt wordt went ons lichaam aan de hoeveelheid suiker en vraagt er dus ook meer naar.

Ik hoef je niet te vertellen dat suiker in snoep, koek en taart zitten. Zelfs het gezonde fruit bevat suikers, fruitsuikers. Deze zijn gezonder dan de geraffineerde suikers die worden toegevoegd in voedsel maar ook hier kan je teveel van binnen krijgen.
Suiker is er in vele vormen, maar suiker is suiker welke naam je het ook geeft.

In brood, vleeswaren, vruchtenyoghurt, pastasaus, ketchup, muesli, mayonaise, kant en klaar producten, chips, frisdrank en ijs zitten veel suikers.
Zelfs in dierenvoeding stoppen ze suiker, niet gek hè dat er zoveel te dikke huisdieren rondlopen.

macarons, macaruns, dessert-2897881.jpg

Schuilnamen voor suiker

De voedselindustrie weet dat te veel suiker slecht voor ons is maar willen wel dat hun producten nog gekocht worden. Ze doen er daarom van alles aan om ons te verleiden en hun producten te kopen. Dat het ongezond is kan ze niet zoveel schelen, als zij er maar geld aan verdienen.
Maar ze zijn creatief en hebben verschillende schuilnamen verzonnen om op de etiketten te zetten, zo misleiden ze ons.
Er zijn ongeveer 50 schuilnamen voor suiker, dat is teveel om hier allemaal op te noemen. Als je ze allemaal wil zien kijk dan op diabetesfonds.
Ik zal er een paar noemen;

  • Palmsuiker
  • Dadelsiroop
  • Fructose
  • Fruitextract
  • Agavesiroop
  • Caramel
  • Glucosestroop
  • Melasse

Alles waar stroop, siroop en dextrose in voorkomt is suiker.

Weetjes

Een suikerverslaving is te vergelijken met een drugs verslaving, bij beide krijg je last van afkickverschijnselen.

Teveel suiker binnen krijgen kan de oorzaak zijn van een aantal ziektes of aandoeningen, zoals diabetes type II, diverse ontstekingen, schimmelinfecties, obesitas.

Wist je dat het zelfs in dierenvoeding wordt gedaan?

Vooral de geraffineerde suikers zijn slecht voor je lichaam

Wat kan je doen om van je suikerverslaving af te komen?

Als je verslaafd bent aan suiker zal het in het begin zeker niet makkelijk zijn om er vanaf te komen, zoals ik al eerder in deze blogpost zei is het te vergelijken met een drugs verslaving.
Je zal last krijgen van afkickverschijnselen maar het is ook een kwestie van gewoontes doorbreken.

Je kent het wel;

  • een koekje bij de koffie
  • een gebakje op een verjaardag
  • het tussendoortje om 10 uur
  • chips of lekkers bij de film

Eigenlijk is de mens een gewoonte dier, iedereen heeft zijn eigen gewoontes en dat is lastig te doorbreken. Je snaai trek is een craving, je lichaam vraagt om de drug suiker. Wij denken gewoon dat we honger hebben of trek in iets lekkers.

Wat kan je doen om die gewoontes te doorbreken;

  1. Denk na of je echt honger hebt, vaak als je een glas water drinkt is dat gevoel weer verdwenen.
  2. Haal minder snoep in huis zodat je ook niet in de verleiding kan komen.
  3. Ga de suiker niet vervangen met zoetstoffen, je lichaam ziet het verschil niet tussen die twee. Het zal je niet helpen om af te kicken.
  4. Lees de etiketten zodat je weet hoeveel suiker er in het product zit. Door hier op te letten heb je al half gewonnen.
  5. Ga iets anders doen als je trek krijgt, loop een blokje om, ga sporten, doe de afwas. Het momentje in die zoete trek duurt maar even en door de afleiding is die zo voorbij.
  6. Vervang de lekkere trek door iets gezonds te nemen.
  7. Ga jezelf niet al het lekkers verbieden, verbod leidt tot meer trek in dat wat je van jezelf niet mag hebben. Je maakt het jezelf onnodig lastig door dingen te ontzeggen.
  8. Bedenk van te voren wat je als lunch meeneemt en wat je 's avonds gaat eten. Voorbereiding is het halve werk.
  9. Door te kijken naar eet programma's (24 kitchen bijv.) krijg je juist trek. Kijk die weinig of niet, zeker niet in het begin. Je maakt het jezelf alleen maar moeilijk.
  10. Verdiep je in koolhydraat arme gerechten en producten. Koolhydraten bestaan voor het grootste deel uit suikers.
  11. Begin simpel, doe geen suiker in de koffie of thee, zeg eens nee tegen een taartje op een feestje, neem maar 1 koekje bij de koffie, doe chips in een bakje zodat je niet de hele zak leeg eet, neem naturel yoghurt, drink water.

Stel jezelf een doel, doe het in kleine stapjes, dan is het makkelijker te halen en vol te houden. Het leven moet ook leuk blijven natuurlijk.

Ik ben gek op bijna alles wat zoet is en geef eerlijk toe dat ik ook verslaafd aan suiker was. Ik eet nog steeds lekkere dingen maar heb het nu wel onder controle.


Ben je echt heel erg verslaafd aan suiker en lukt het je maar niet om er vanaf te komen schakel dan hulp in. Schaam je er niet voor, je bent echt niet de enige die hier last van heeft. Zelfs de mensen die zeggen dat ze niet verslaafd zijn aan suiker zullen toch moeite hebben om te minderen met deze drugs.
Suiker is niet zo onschuldig als je denkt.

Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat. Ik sta altijd open voor feedback en complimentjes 🙂

Deel het bericht gerust

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.