Veganisme

Vanaf augustus 2017 ben ik grotendeels veganistisch gaan eten. Door het zien van “What the health”, een documentaire op Netflix, had ik besloten geen dierlijke producten meer te eten. Als je niks van dieren eet of wilt gebruiken valt dat onder veganisme.
In het begin was ik streng voor mezelf. Met boodschappen doen was ik elk etiket aan het lezen om te kijken of er iets dierlijks in zat. Het verbaasde me hoeveel producten ik moest laten staan, zeker veel lekkers kon ik niet meer nemen. Nou moet ik ook wel zeggen dat er in 2018 nog niet veel vervangende producten te koop waren, als je nu gaat kijken is dat al veel beter. Nu ben ik voor 80% vegan en daar heb ik vrede mee. Vlees eet ik echt niet meer maar heel soms wel een stukje kaas of wat gelatine of melkpoeder dat ergens inzit. Ik doe dit bewust omdat ik mezelf geen dingen wil ontzeggen, daar heb ik geen goed gevoel bij. Het is vooral het snoepen waar ik moeite mee heb, ik hou nou eenmaal van snoep en taart. Als er dan weer eens een verjaardag is kan ik die heerlijke taart niet laten staan.

Waarom?

In eerste instantie ben ik begonnen met veganisme voor mijn gezondheid. Ik ben altijd bezig geweest met gezonde voeding maar ben er nu anders naar gaan kijken, meer bewust geworden van wat er allemaal in voeding gestopt wordt. Die documentaire had me aan het denken gezet. Toen ik een tijdje goed bezig was met veganisme merkte ik dat mijn bloeddruk omlaag ging, daar was ik super blij mee. Ik wilde graag van de medicijnen af omdat ik er alleen maar hoofd- en nekpijn van kreeg. Dus bij mijn jaarlijkse check bij de huisarts heb ik gevraagd of ik het zonder pillen mocht proberen. Gelukkig stond mijn huisarts hier voor open en kreeg ik die kans. Wil je meer lezen over het verlagen van je bloeddruk lees dan Bloeddruk verlagen op een natuurlijke manier

Hoe begin je met veganisme?

Ik geef toe dat het in het begin best lastig is, het eerste wat je jezelf afvraagt is “Wat kan ik dan nog wel eten?”
Nou ik kan je vertellen dat er veel meer is dan je denkt. Je moet alleen een beetje anders gaan denken.
Zodra je begint zal je veel met recepten gaan werken, internet staat er vol mee.
Door de recepten die ik heb gebruikt heb ik de basis geleerd en een andere kijk gekregen op bepaalde ingrediënten.
We zijn natuurlijk opgevoed met aardappels, groenten en vlees als avondeten, daar moet je echt je weg in gaan vinden.
Ik had toen vaak het idee dat ik iets miste, dat mijn maaltijd niet compleet was als er geen vlees bij zat.
Er zijn genoeg vleesvervangers te krijgen in de supermarkt maar het is zeker niet nodig om dit te vervangen, dat zit alleen nog wel in je systeem. Het is een kwestie van wennen.
In het begin nam ik ze regelmatig, maar nu eet ik ze niet vaak meer, ik mis het ook niet.

Veganisme duur?

Op het internet staat dat het niet duurder is om veganistische producten te kopen, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Zodra ze maar ergens op zetten dat het vegan is gaat de prijs meteen omhoog, booming business.
Als je de tijd hebt genomen om de etiketten te lezen zal je zien dat er genoeg producten in de supermarkt te koop zijn die geen dierlijke producten bevatten, maar dat niet op de verpakking vermelden. Deze producten hebben een normale prijs. Denk maar aan Oreo’s, havermout, pindakaas, normale chips, alle groenten en fruit. Voor merkproducten betaal je meer dan het huismerk van de supermarkt.

In het begin zal je zeker ervaren dat het duurder is, maar hoe langer je bezig bent met veganisme zal je zien dat het prima te doen is. Een pond vlees en vleeswaren zijn immers ook best duur en die eet je niet meer dus daar bespaar je op.

Ik heb zelf ervaren dat je heel creatief wordt met het samenstellen van een maaltijd, daardoor vond ik het ook leuk om in de keuken te staan. Zeker als je zelf vegan taart of ander lekkers wil gaan maken, er is zoveel mogelijk.

Wat voor voordelen heeft het me gebracht?

Het belangrijkste is het verlagen van mijn bloeddruk geweest.
Maar mijn huid is mooier en zachter, ik heb bijvoorbeeld geen ruwe ellebogen meer.
Ik voel me een stuk beter, vrolijker, heb minder hoofdpijn.
Het is beter voor het milieu en de dieren.

Slogan Go Vegan in rode letters

Wil je ook ervaren wat veganisme is?

Wil jij ook starten met veganisme, wees dan in het begin niet al te streng voor jezelf. Je hebt even de tijd nodig om je weg hierin te vinden. Als je het toch heel erg moeilijk vindt kan je altijd beginnen met minder vlees eten en zo langzaam eraan wennen. Dit kan je later (als je eraan toe bent) langzaam uitbreiden. Er is tegenwoordig zoveel te koop dat er altijd wel iets bij zit wat jij lekker vindt. Geloof me, niet alles is lekker. Zo vind ik de kaas vervangers echt niet lekker, en ook niet alle vleesvervangers. Sommige zijn zo droog. Kijk dus wat jij lekker vindt.

De enige tips die ik wil geven is; probeer het eens en kijk of het je bevalt, maar geef het wel een eerlijke kans.
En wees ervan bewust dat het jouw keuze is, ga anderen niet verbieden vlees te eten. Dit heeft vaak een negatief effect en dat wil je niet. Op diverse fora waar ik bij aangesloten was las ik vaak verhalen van mensen die ook geen vlees wilde kopen voor hun partner, maar je kan niemand dwingen. Heb dus ook vaak gelezen dat ze niet meer gelukkig waren in hun relatie daardoor.
Ik heb mensen altijd vrij gelaten in hun keuze, maar langzaam aan gingen ze vragen stellen en er over nadenken.
Sommige hebben inmiddels de keuze gemaakt minder vlees te eten.

Heb je nog vragen stel ze dan gerust.

Spread the love

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *