Verplicht sporten

Verplicht sporten is voor mij essentieel. In samenspraak met de huisarts die gespecialiseerd is in hypertensie probeer ik op diverse manieren mijn hoge bloeddruk te verlagen op een natuurlijke manier.
Mij zie je niet in de sportschool, daar voel ik me niet prettig bij. En het is niet dat ik dik ben en daarom niet naar de sportschool wil maar ik heb het een jaar geprobeerd en het beviel me gewoon niet.
Ik sport liever thuis op zolder waar we een sportkamer van hebben gemaakt.

workout, ball, pilates

Er zijn een aantal sporten die ik beoefen. Hardlopen op de loopband, Kettlebell training, Yoga oefeningen, Touwtje springen en Oefeningen met de Fitness bal. Als je dan al verplicht moet sporten moet je wel iets doen wat je leuk vindt, anders hou je het niet vol.
Het doel is 3 x per week een intensieve training te doen en ik wissel dit graag af om het leuk te houden. Ik merk ook dat ik het wel moet inplannen anders wordt ik laks en sport ik zo een week niet.

Hardlopen

Ik ben begonnen met hardlopen in de buitenlucht. Dat deed ik toen nog niet als verplichte sport maar omdat ik het leuk vond. Iedereen was aan het hardlopen en ik hoorde van een paar kennissen en collega's dat het goed was om je hoofd leeg te maken. Toen ik hiermee begon had ik een baan waarbij ik veel stress had dus je hoofd leeg maken klonk mij als muziek in de oren. Eerst heb ik op internet opgezocht hoe je het best kon beginnen en omdat mijn schoonmoeder vroeger op atletiek zat en ook hard had gelopen heb ik haar om raad gevraagd. Ik ben begonnen met goedkope schoenen om te kijken of ik het wel leuk vond en later heb ik echte hardloopschoenen aangeschaft in de sportwinkel.

In het begin deed ik aan interval trainingen, dat beviel me goed en was prima om conditie op te bouwen. Vroeger deed ik helemaal niks aan sport dus die conditie was ver te zoeken. Maar al snel merkte ik dat ik vorderingen maakte. Toen ik inmiddels trainingen deed van 5 kilometer leek het me leuk om een keer mee te doen met een wedstrijdje dus ben ik gaan zoeken wat er in de buurt zat. Ik kwam de Forbo loop tegen en heb me samen met een buurvrouw ingeschreven. Omdat ik flink getraind had en met gemak de 5 km haalde dacht ik dat ik het makkelijk aan kon. Nou dat viel vies tegen. Het was die dag vreselijk heet en ik kwam niet in mijn ritme, was ook snel buiten adem. Ik ben uiteindelijk ook als laatste vrouw geëindigd. Vernederend gewoon, en dat terwijl mijn buurvrouw twee weken ervoor haar enkel had verstuikt en hem wel gewoon had uitgelopen.

Een jaar lang kon ik mij er niet toe zetten om die hardloopschoenen weer aan te trekken. Ik heb het wel 2 x geprobeerd maar niet doorgezet. Na een jaarlijkse controle bij de huisarts kreeg ik te horen dat het beter was om toch weer te gaan sporten. Dus ik heb mezelf een schop onder de kont gegeven en ben het weer gaan proberen. Het verbaasde me eigenlijk dat ik het zo snel weer kon oppakken, het lopen ging ook goed.
Op Facebook kwam ik een wedstrijd tegen "Urban Amsterdam Trail". Dat was een hardloopwedstrijd waarbij je een route liep van 10 km. en dan liep je door gebouwen heen of moest je een trap op en af rennen. Het zag er heel gaaf uit en het was nog ver weg dus kon ik dat als doel gebruiken en uitgebreid gaan trainen.

Het trainen ging goed tot ik bijna op de 10 km zat, toen kreeg ik last van Shin Splint, dat is een blessure aan het scheenbeen. Elke stap deed zeer, ik heb een tijdje rust genomen om het te laten genezen. Na een paar maanden heb ik het langzaam weer opgepakt en de training voortgezet. Het was immers bijna tijd voor de start van de wedstrijd. De dag van de wedstrijd vroor het 10 graden en stond er een ijzige wind, daar zag ik wel tegen op ondanks dat ik super veel zin had in de wedstrijd.

Ik had zelfs supporters langs de kant staan, dat had ik niet verwacht maar mijn man had die geregeld. Mijn schoonmoeder, zus, dochter en man stonden me aan te moedigen. Dat deed me erg goed en gaf me een boost.
De route was erg leuk maar wel zwaar, door de wind koste het veel moeite en extra kracht. Maar ik heb het volbracht, 10,5 km in 1,5 uur. Een hele prestatie voor mij, ben erg trots op mezelf dat ik hieraan mee heb gedaan.

Finish

Momenteel loop ik alleen nog binnen op de loopband. Dit is ook een intensieve sport en doe ik ongeveer 1 x per week. Misschien als het mooi weer is dat ik een rondje buiten ga lopen, ben wel een mooi weer loper.

Kettlebell training

Bij Lidl had ik een kettlebell gekocht van 4 kilo. Hiermee doe ik trainingen voor de full body. Via Youtube volg ik een sportproffesional die verschillende workouts doet. Ik kan de oefeningen niet zelf bedenken en vind het fijn als ik door de training heen gepraat wordt, zo houdt ik het ook beter vol.
Zo'n training duurt een klein half uur en zorgt voor een intensieve training, die heb ik juist nodig voor het verplichte sporten. Deze training doe ik 1 x per week.

Yoga oefeningen

yoga houding op yogamat

Ik doe twee soorten yoga. Gewoon als training voor bijvoorbeeld ontspanning, buikspieren of flexibiliteit. Maar ook elke avond voor het slapen gaan, hierdoor maak ik mijn hoofd leeg en val ik sneller in slaap en slaap ook nog eens goed door. Dit is zeker een aanrader als je daar problemen mee hebt. Het zijn maar negen oefeningen en het duurt in totaal ongeveer 2 minuten.

Ik ben altijd al lening geweest en dat wil ik ook zo houden. Met yoga gaat dat prima en het geeft me ontspanning. Fijn als je een drukke dag achter de rug hebt of wat stress kwijt wilt.

Fitness bal training

Op YouTube had ik wat trainingen gezien op een fitness bal.
Ik was op zoek naar oefeningen voor de buikspieren omdat ik een 'kwabje' heb waar ik niet tevreden over ben. Yes i know.... ik ben niet meer de jongste en hoef ook echt niet afgetraind te zijn. Echter als ik een jurkje aantrek lijk ik soms wel 5 maanden zwanger.
Met de fitness bal kan ik daar heel goed aan werken. De video die ik volg duurt maar een kleine 10 minuten maar pakt de buikspieren echt heel goed aan. Deze training doe ik 3 x per week, meestal samen met touwtje springen. Dit beschouw ik niet als een intensieve training voor het verplichte sporten.

Touwtje Springen

Touwtje springen doe ik eigenlijk gewoon voor de lol. Ik had al een springtouw in huis en deed er nooit wat mee. Touwtje springen is goed te combineren met een andere sport die niet zo intensief is. Dit doe ik ongeveer 2 x per week.

Overige sporten

Er zijn nog wat andere sporten die ik af en toe doe.
Skeeleren vind ik leuk en vind ik een intensieve sport, je gaat er immers best van zweten. Helaas doe ik dit te weinig, soms alleen en soms met mijn man.

Wandelen met of zonder hond. Als je een hond hebt moet je er verplicht uit om hem uit te laten. Maar zodra het mooi weer is vind ik het heerlijk om een groot rondje te lopen. Als ik echt km wil maken ga ik alleen en loop ik een super groot rondje om de wijk heen. Ook na een drukke werkdag ga ik graag een rondje lopen om het hoofd leeg te maken. Wandelen is ook bewegen en bij een super groot rondje valt dit onder verplicht sporten.

silhouette, boy, green

Verder heb ik nog wat gewichtjes liggen om mee te stoeien, niet dat ik die gebruik maar ze liggen er.
En ik heb ooit eens zo'n pakketje gekocht met van die elastieken die je onder je voet kan doen en dan naar boven kan trekken, weet even niet hoe je zoiets noemt. Ook deze heb ik een enkel keertje gebruikt.

We hebben ook een box zak, die hoort aan een beugel aan de muur te hangen. Momenteel staat hij in een hoek omdat op die plek de loopband staat. Boxen heb ik vroeger wel eens gedaan maar is niet echt mijn ding. Die box zak was ook bedoeld voor mijn man maar hij deed er niet zo veel mee.

Doe jij ook aan een sport? En valt dat dan ook onder verplicht sporten? Of heb je een ander doel ermee.
Ik zou het leuk vinden als je het in een reactie aan me laat weten.

Spread the love

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *