Zakynthos, Griekenland

Bovenaanzicht Zakynthos, Grieks eiland

Door het corona virus en de verschillende regels per land hebben we heel lang zitten twijfelen of we wel weg wilden.
We zijn beide volledig gevaccineerd waardoor het makkelijker was om naar het buitenland te kunnen gaan op het laatste moment.
Een week voor vertrek hadden we besloten naar Zakynthos te gaan.

Zakynthos, eiland in de Ionische zee

Zakynthos is een Grieks eiland met ruim 40.000 inwoners en ligt in de Ionische zee. De totale oppervlakte van het eiland is 406 vierkante kilometers waarvan ongeveer 123 kilometer kustlijn.
Zakynthos is het grootste eiland van Griekenland en ligt ten westen ter hoogte van Sicilië.
Er heerst subtropisch klimaat, maar in de winter valt er veel regen waardoor het eiland zeer groen is.
Het heeft prachtige stranden, een blauwe zee en over het gehele eiland staan enorm veel oude olijfbomen. Bij de bergen kom je ook statige cipressen tegen en hier en daar zie je wat bananen bomen staan.

Olijfbomen

De vele olijfbomen worden grotendeels gebruikt om olijfolie van te maken. Er staat een olijvenpers museum op het eiland waar je kan zien hoe dit proces gaat.
Natuurlijk eten ze de olijven ook op bij een borrel en gebruiken ze in vele Griekse gerechten. Als je niet van olijven houd zal ik je toch aanraden om er eens één te proeven, ze smaken zoveel lekkerder dan in Nederland.

olive tree, tree, olive grove-1973386.jpg

Wat is er te doen?

Er is genoeg te doen en te zien op het eiland Zakynthos.
Het is wel handig dat je vervoer hebt om overal te kunnen komen, maar je kan een auto, fiets, scooter, motor, quad en boot huren dus dat is geen probleem.
We hebben mensen op de weg zien lopen, dat kan hoor maar houd er rekening mee dat als de zon onder is het donker is, op sommige plaatsen is geen straatverlichting. Aangezien het veelal bochtige weggetjes zijn kan dit best gevaarlijk zijn. Er lopen ook honden los die als het donker is tevoorschijn komen, sommige honden blaffen en komen op je af, best eng in het donker.

Navagio beach, Zakynthos, scheepswrak

Het scheepswrak

Het eiland staat bekend om dit oude scheepswrak wat alleen te bereiken is per boot. Het schip Panagiotis smokkelde in 1980 sigaretten van Italië naar Turkije maar liep vast op de klippen in de baai van Navagio. Alle bemanning had het schip verlaten omdat het mogelijk werd achtervolgd door de Griekse kustwacht.
De naam van het schip is niet de originele naam, in 1937 werd het schip gedoopt en heette het Saint Bedan. Maar het schip is diverse keren verkocht en kreeg daardoor steeds een andere naam.

Je kunt met diverse boottochten mee of zelf een bootje huren. Wij zijn met een georganiseerde trip meegegaan vanuit de haven van Agios Nikolaos in het noordoosten van het eiland. Met een groep van ongeveer 20 mensen vaarden we langs de kunst naar Navagio beach. Daar meerde de boot aan en mocht je een uur op het strand blijven om het wrak te bekijken en in de zee te zwemmen. De zee is prachtig turkoois blauw, echt sprookjesachtig. Op het strand was het wel erg druk, een echte toeristenplek. Maar zeker de moeite waard om gezien te hebben.

Het is ook mogelijk het scheepswrak van bovenaf te bekijken. Het is wel een flink stuk rijden met de auto maar een echte aanrader. Bij de Monastery of St. George Kremnon hebben ze een uitkijkpost gemaakt. Er is een platform gemaakt aan de bovenkant van de klif waardoor je net buiten de klif staat en mooie foto's kan maken van het scheepswrak en het prachtige strand. De hele baai is zo goed te zien.
Ik geef je de tip om dit een beetje aan het einde van de dag te doen, dan is het wat rustiger en hoef je niet zo lang in de rij te staan om op het uitkijkpunt te mogen staan. Er zijn dan ook minder boten die het strand bezoeken, dit geeft mooiere foto's.

Blue Caves

Het eiland staat ook bekend om de vele blue caves die ontstaan zijn aan de kust. Deze zijn het best te bekijken met een boot, gehuurd of met een georganiseerde trip. Ze noemen het Blue Caves omdat het de reflectie van het water een blauwe gloed geeft aan de binnenkant van de grotten. Met een klein bootje kan je in sommige grotten varen waardoor je het goed kan zien. Wij zaten op een grotere boot en die paste er niet in. We bleven 10 minuutjes vlak bij de grotten stil liggen en ook hier mocht je even het water in.

Blauwe grotten, Zakynthos Griekenland

Hoofdstad Zakynthos of Zante

De hoofdstad van het eiland is de gelijknamige stad Zakynthos, ook wel Zante genoemd. In 1953 is zo'n 90% van de stad verwoest door een aardbeving, maar ze hebben het weer opgebouwd aan de hand van de oude tekeningen waardoor het zijn karakter heeft behouden. De stad telt ongeveer 13.000 inwoners en er is een grote haven. Vanuit de haven vertrekken veerboten naar het vaste land of naar Kefalonië, maar ook vele vissersboten liggen hier voor anker na een dag hard werken. Vlakbij de haven staat een groot bronzen beeld ter nagedachtenis aan Andreas Vesalius. Hij was een antoom en overleed op het eiland in oktober 1564 aan scheurbuik. Hij is waarschijnlijk begraven in de kerk Santa Maria delle Grazie die helaas is verwoest door de aardbeving.

Zakynthos is een fijne stad met veel winkeltjes, restaurants en terrasjes. Heerlijk om een dagje in rond te lopen en cultuur op te snuiven.

Uitgaan in Zakynthos

body of water, sea, summer-3049584.jpg

De bekende plaatst Laganas, gelegen in het zuiden van het eiland, is een moderne stad wat bekend staat om de bars en het uitgaansgebied voor de jongeren. Daarbuiten heeft het een heerlijk strand waar diverse watersport mogelijkheden te doen zijn. Zo kan je er bootjes en waterfietsen huren, leren suppen en kanoën, of je kan meedoen aan een sup/kano tocht. Het heeft een mooi zandstrand wat erg fijn is voor gezinnen met kinderen omdat de eerste 20 meter ondiep is, daarna wordt het geleidelijk aan dieper. Ook een prachtige plek om te snorkelen.

Agios Sostis

Dit is een privé eiland vlakbij Laganas. Het staat bekend om de houten brug waarmee je op het eiland kan komen, je moet er wel voor betalen om daar rond te lopen. Er wapperen wat witte doeken boven het strand en je kan er uitstekend snorkelen. Ook dit is erg toeristisch maar wel de moeite waard. Dit zou de plek zijn om schilpadden te kunnen zien, helaas ben ik ze niet tegen gekomen. 's Avonds is de bar aan het strand open en wordt er muziek gespeeld. De brug is dan ook mooi verlicht.

Agios Sostis, Zakynthos

Marathonissi - Schildpadden eiland

Marathonissis, schilpadden eiland, Zakynthos

Dit eiland ligt voor de kust van Zakynthos, het dankt zijn naam aan de vorm van het eiland. De vrouwtjes schildpadden leggen hun eieren op het strand. Je kan er komen met een bootje en kan daar hel goed snorkelen. Er zit aan beide kanten van het eiland stranden waar je op kan. Je moet alleen rekening houden met de schildpad nesten, die zijn overal afgezet. Verder is er niks te doen, na zonsondergang mag je niet naar het eiland toe.

Onze vakantie beleving op Zakynthos

Door de corona crisis zijn we anderhalf jaar niet naar het buitenland geweest. Normaal gaan we met de auto weg, de ene keer met de tent, de andere keer gaan we toeren en slapen we in een hotel of B&B. Soms willen we even kort weg en dan is vliegen toch iets handiger.

We hadden een reis geboekt bij Sunweb een hotel aan zee.
De reviews waren half/half, maar toch gegaan. Het was een verouderd hotel wat we ook al hadden gelezen. Nou maakt dat niet zoveel uit, we zijn het grootste deel van de dag toch op stap.
Echter was het hotel ook erg gehorig, we hadden bijna de hele nacht wakker gelegen. Je hoorde gasten praten alsof ze in onze kamer stonden en als de toilet op de derde verdieping werd doorgetrokken leek het of ze op onze toilet zaten. De volgende dag uitgecheckt en een ander appartement geboekt voor de resterende dagen. We wilden onze vakantie niet laten bederven door onze keuze voor het oude hotel.

Het appartement was top, schoon, ruim, modern en vooral lekker stil. We hadden de hele week een huurauto dus konden het hele eiland rond rijden. Alle toeristische plekken hebben we bezocht en op de foto vastgelegd. We zijn met een georganiseerde boot mee geweest voor de blauwe grotten en het scheepswrak, maar ook een dagje een bootje gehuurd om zelf te varen. Leuk om met de boot zo het strand op te varen, het anker uit te gooien en lekker te gaan snorkelen. Echt een aanrader om te doen op Zakynthos.
De hoofdstad Zakynthos was ook erg leuk om gezien te hebben, mooie gebouwen, leuke straatjes en winkeltjes. Verder is het eten erg lekker, we zoeken altijd via trip adviser naar een goed restaurant en lezen de reviews van de bezoekers.

We hadden één dagje een bootje gehuurd. De man die de regels uitlegde maakte een tekening op een blaadje, hij zei dat het dan duidelijker was en makkelijker om uit te leggen. Beelden blijven beter hangen dan tekst alleen. Toen hij klaar was met uitleggen scheurde hij het blaadje uit het boek en gaf het ons. "Hier is de navigatie" zei hij, wij moesten wel lachen, het was een soort TomTom.

Op het gehele eiland kom je regelmatig katten tegen, bij restaurants gaan ze naast je zitten te wachten tot ze wat krijgen. Het zijn best mooie beestjes, zien er best goed uit op een enkeling na die aan één oog blind is of misschien een ontstoken oogje heeft. Niks is geholpen dus veel jonge katjes, zwangere katten of katers met dikke ballen. Maar ze zijn allemaal rustig en lief.

We hebben genoten van ons verblijf op Zakynthos. Het oude hotel waren we snel vergeten, de kosten die we kwijt waren (dat was onze eigen keuze) hebben we voor lief genomen. Het was de bedoeling dat we gingen genieten deze vakantie en dat hebben we zeker gedaan.

Kijk ook bij weg in eigen land als je meer reis belevenissen wil lezen.

Deel het bericht gerust

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.