Zwemmen, waar is dat eigenlijk goed voor?

dame in zwembad met zonnebril op

Sinds kort ga ik elke week een uurtje zwemmen, gewoon omdat ik het fijn vindt om te bewegen. Lekker baantjes trekken in het zwembad. Maar na wat research kom ik er achter dat het toch wel heel goed is voor je.

In februari was ik bij de gynaecoloog voor een behandeling en toen vroeg ik hem wat voor sport goed is om je bekkenbodemspieren te trainen. Hij zei dat elke sport goed was maar dat zwemmen bij een andere patiënt een positief resultaat had gegeven.
Ik wilde meteen aan de slag maar door de corona crisis waren de zwembaden gesloten. Op een gegeven moment kon je wel baantjes trekken in het buitenbad, alleen de temperatuur van het water was ongeveer 19 graden celcius. Aangezien het tot half mei nog koud was buiten sprak dat me echt niet aan.

Eindelijk werden de regels begin juni versoepeld en ging het binnenbad open. Online kon je een uurtje inplannen om baantjes te mogen zwemmen, dat had ik meteen gedaan. De dag voordat we op vakantie gingen lag ik voor het eerst in het zwembad.
En het was heerlijk, dit wil ik elke week gaan doen.

Vroeger zat ik altijd heel lang aan de kant, de eerste duik is altijd zo koud. Je kent het vast wel, even met je voet voelen hoe koud het water is en er dan eigenlijk niet in willen. Tegenwoordig heb ik mezelf aangeleerd dat je er beter meteen in kan springen, dan ben je meteen door.

Maar waar is zwemmen eigenlijk goed voor?

Ik zwem voor mijn plezier, als krachttraining, om de bekkenbodemspieren te versterken en omdat het een fijne manier van bewegen is. Doordat je drijft belast je je spieren niet met je gewicht, dat gebeurd bij andere sporten wel.

Maar waar is het nog meer goed voor?

  1. Voor je longen;
    Zwemmen vergroot je longcapaciteit en verbeterd de ademhaling. Een hele goede sport dus als je astmatisch bent of last hebt van hooikoorts.
  2. Voor sterkere spieren;
    Zwemmen is een conditie-, weerstand- en krachttraining in één. Door de weerstand van het water bouw je spiermassa op. Door te wisselen met slagen train je verschillende spieren. Je kan zwemmen beschouwen als een full body workout.
  3. Voor minder belasting van de gewrichten;
    Zwemmen is goed voor je spieren, pezen en gewrichten omdat je in het water 90% minder weegt en hiermee je lichaam spaart.
  4. Voor verbranding van calorieën;
    Door een uurtje te zwemmen verbrand je ongeveer 500 - 700 calorieën, dit staat gelijk aan 10 km hardlopen.
  5. Voor energie en ontspanning;
    Door te zwemmen ontspan je, je hart krijgt ook een beetje rust.
    Het is dus goed bij neerslachtigheid en stress.
    Het zwemmen geeft je meer energie dan het kost.
    Het geeft je een lichamelijke boost en is goed voor je mentale gezondheid.
  6. Voor je bloeddruk;
    Je zou het niet 1 2 3 bedenken maar door te zwemmen kan je bloed makkelijker terug stomen naar je hart, je hart hoeft hierdoor ongeveer 15% minder hart te werken. Omdat je hart minder zijn best hoeft te doen gaat je bloeddruk omlaag.
  7. Voor een beter slaappatroon;
    Tijdens de slaap hersteld je lichaam en geest.
    Door te sporten komen er hormonen vrij die weer zorgen voor een betere nachtrust.
  8. Voor een betere cholesterol;
    Zwemmen is een cardiovasculaire inspanning, goed voor de vetverbranding. Zo is de kans op hart- en vaatziekten kleiner. Hiervoor moet je wel 3 keer per week zwemmen, of 2 keer een andere intensieve sport beoefenen.

Welke spieren train je met zwemmen?

Door tijdens het zwemmen verschillende disciplines te gebruiken train je ook verschillende spieren. Door te variëren met slagen blijft het zwemmen ook leuk.

Met de vlinderslag train je het hele bovenlichaam.
Voor het versterken van je arm-, rug- en borstspieren kan je de schoolslag gebruiken. Maar ook je buik-, bil- en beenspieren train je hiermee.
De bil- en buikspieren train je met de rugslag, je nekspieren zullen ontspannen in deze houding.
De vrije slag maakt de arm- en schouder spieren sterker.
Om je rugspieren te trainen gebruik je de borstcrawl. Je traint met deze slag een grote groep spieren. Ook de borst, armen, schouders, buik, billen, benen en heupen.

Als je regelmatig baantjes trekt verbeter je de conditie.

Afvallen met zwemmen

Is zwemmen ook goed om wat gewicht kwijt te raken?

Met zwemmen verbrand je meer calorieën dan je denkt. Hoeveel dat precies is hangt van een aantal factoren af.

  • Je eigen lichaamsgewicht
  • je conditie
  • hoeveel je traint
  • hoe snel je zwemt

Omdat het water weerstand bied verbruikt je lichaam veel energie. Als je een uur intensief zwemt verbrand je ongeveer 500-700 calorieën. Om echt af te vallen met zwemmen zou je 3 x per week een half uur moeten trainen.

Maar met alleen zwemmen lukt het niet, je moet ook op je voeding letten.
Hoeveel je afvalt hangt voor 80% af van de voeding en maar voor 20% van beweging. Sporten is ook makkelijker vol te houden als je de sport afwisselt. Ga eens wandelen of fietsen bijvoorbeeld en combineer dat met zwemmen. Kies de sport die je leuk vind, zo houd je het beter vol namelijk.

Heb je zo genoeg reden om te beginnen met zwemmen?
Je ziet het, zwemmen heeft een hoop voordelen.
Zelfs ik wist niet dat het goed voor de bloeddruk was, aangezien die bij mij te hoog is dus een extra reden om dit elke week te blijven doen.

Heb jij een andere reden waarom je graag in het zwembad bent?
Dan hoor ik dat graag in de reacties.

Veel zwemplezier!

Spread the love

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *